Friday, August 28, 2015

FAQ (frequently asked questions)

Mun Lontoon opinnoista tulee aina paljon kysymyksiä kun niistä innostun kertomaan, ja vaikka ymmärrän ihmisten uteliaisuuden ja mieleenkiinnon (ja olen tietysti siitä myös erittäin otettu!), niin totesin että olisi varmasti helpompaa jos keräisin kaikki usein ja eniten kysytyt kysymykset yhteen postaukseen siltä varalta että tuonne kommenttikenttään saattaa näitä samoja juttuja kertyä. Tässä siis kooste kaikesta, mitä tulee multa useimmiten kysyttyä;


Mitä lähdet opiskelemaan?

Olen lähdössä opiskelemaan Fashion Retail Managementia, elikkä sellaista niinsanottua myyntipuolta muotialasta - harkitsin pitkään tämän ja Fashion Journalism eli journalismin väliltä, mutta totesin tämän olevan enemmän mun juttu sillä se journalismikurssi oli erittäin kirjoituspainotteinen kun niitä kurssiohjelmia lähdin vertailemaan.
Useimmiten ihmiset luulevat että lähden opiskelemaan muotisuunnittelua jos sanon vaan että lähden opiskelemaan muotia, joten tämä selvennykseksi :)

Missä yliopistossa opiskelet?

London Metropolitan University on yliopistoni nimi.

Mitä tutkintoa suoritat?

Tutkinto on Bachelor's Degree eli kanditaattitutkinto.

Kuinka kauan opintosi kestävät?

3 vuotta kestää kyseinen tutkintoni.

Miten pääsit/hait sinne?

IB-lukion jälkeen oli jotenkin helppoa ajatella että lähtisi ulkomaille, ja se olikin ollut ihan tosissaan mielessä jo abivuonna. Koululta sain paljon apua itse hakuprosessin suhteen sekä opettajilta suosituskirjeet hakemusta varten.

Eikö se olekin aika kallista?

Kouluni maksaa 9000 puntaa vuodessa, ja onhan Lontoo kallis yleensäkin. Eli joo, onhan se aika kallista lystiä...

Onko sulla asuntoa siellä?

Mulla on huone soluasuntolassa, mikä vaikutti ainakin hinta-laatutasoltaan hyvältä ja näytti kuvien perusteella siistiltä. Toivotaan että on todellisuudessa yhtä hyvä, yliopistoni suosittelema se ainakin oli!

Saatko lainaa Suomesta tai tukea Kelasta?

Saan Kelalta sekä opintotukea että asumislisää, ja pankista opintolainaa.

Saatko lainaa tai tukea Englannista?

Hain Englannista lukukausimaksulainaa, millä katetaan siis lukukausimaksut ja minkä Englannin valtio maksaa suoraan yliopistolle eli raha ei pääse missään vaiheessa mun käsiin. Englannista on myös mahdollista saada toimeentulolainaa, mutta en hakenut sitä sillä haluan ainakin yrittää pärjätä omilla tuillani ja säästöilläni. Englannista olisi voinut myös hakea tukea, mutta sitten sitä ei olisi saanut Kelalta.

Onko sulla yhtään säästöjä?

Olen ollut koko tän välivuoden töissä joten säästöjä on kyllä - ei ihan niin paljon kuin mitä olisin toivonut, mutta jonkun verran ainakin.

Miksi Lontoo?

Oon käynyt Lontoossa 2 kertaa luokan kanssa, ja jotenkin toisella kerralla tuli sellainen olo että siellä voisi asuakin. Lontoo on myös tarpeeksi lähellä kotia kun pääsee muutaman tunnin lennolla takaisin, sillä ajatus jossain Jenkeissä opiskelusta ahdistaa ihan hirveästi välimatkan vuoksi. Muotiopintojen kannalta Lontoo on oiva valinta, kun se nyt sattuu olemaan yksi monista Euroopan muotipääkaupungeista.

Koska lähdet?

Lento lähtee Suomesta 17.9. Vietän muutaman päivän Lontoossa asioita hoidellen ja sopeutuen, vuokrasopimus alkaa 19.9 ja koulu alkaa 21.9 :)

Jännittääkö?

Oon tässä koko kesän sanonut että ei jännitä, mutta se johtuu myös siitä etten oikein sisäistänyt koko asiaa kunnolla - jotenkin siitä lähdöstä ja muuttamisesta on niin helppo puhua kun se ei ole vielä konkreettista. Nyt on kyllä pakko sanoa että jännittää vähän, mutta lähinnä olen kyllä innoissani (ja stressaantunut, mutta kaikki mut tuntevat tietävät että se ei ole mitään uutta...)!




En tiedä olenko vielä valmis keskustelemaan julkisesti raha-asioistani, joten älkää kiltit kysykö mitään tarkkoja summia asumiskustannuksista sun muista :) 
Fakta on se että Lontoossa on kallista, ja olen jo henkisesti valmistautunut siihen että joudun elämään makaronilla kun en ehkä alussa oikein ymmärrä budjetoinnin päälle. Toisaalta kun stressaan näitä asioita jo nyt niin voi olla että olen ihan supertarkkana rahasta, who knows!
Tällä hetkellä olen koittanut parhaani mukaan säästää ja pistää rahaa suoraan säästötilille, mutta parantumattomana shoppailijana tulee aina silloin tällöin ostettua jotain mitä ei ehkä olisi tarvinnut... kyllä se siitä, mä opin vielä.

Jos teillä on vielä jotain kysyttävää kun ei ilmennyt tämän postauksen aikana niin kysykää ihmeessä, vastaan mielelläni :)

No comments:

Post a Comment